تبلیغات
فرهنگ و اندیشه - فرهنگ پژوهی- 15 رسانه ملی و مدیریت بحران فرهنگی 1- دکتر سیدمهدی آقاپور حصیری
فرهنگ و اندیشه
دکتر سید مهدی آقاپور
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 

 رسانه ملی و مدیریت بحران فرهنگی- 1

 دکتر سیدمهدی آقاپور حصیری-عضوهیئت علمی دانشگاه تهران              Aghapour @ ut.ac.ir

          «جام جهانی و هویت ملی» در گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر آقاپور: نوع بازی فوتبال هر کشوری بیانگر هویت ملی آن جامعه است

چکیده :

      هدف از نگارش این نوشتار پژوهشی و تحلیلی نقش رسانه ملی در بحران فرهنگی است که ممکن است در راستای کاهش و کنترل و یا افزایش و تشدید آسیب های فرهنگی و تبدیل آن به بحران فرهنگی  عمل نماید. ضرورت این مطالعه با توجه به رهنمود های رهبر فرزانه انقلاب به وضعیت فرهنگی جامعه و علل و عوامل درون ملیتی و فراملیتی مؤثر بر آن باز می گردد که رسانه ملی در این رابطه وظایف و مسئولیت های حساسی بر عهده دارد و انتظار از آن در جامعه ایرانی- اسلامی ما بسیار زیاد است .

      تولید و پخش برنامه های خبری، آموزشی، هنری، سیاسی، عقیدتی، تفریحی و فراغتی و ورزشی در حجم انبوه و روزانه و تأثیر روز افزون آن بر مخاطبین گوناگون بویژه کودکان و نوجوانان در قشرهای مختلف اجتماعی به روشنی بازگو کننده نقش و جایگاه ویژه رسانه ملی می باشد. چگونگی بروز بحران وبحران فرهنگی ونقش رسانه ها در کاهش یا تشدید آن و همچنین مدیریت و کنترل بحران فرهنگی از طریق برنامه ها و محتوای ارتباطات تصویری و پیامهای تولید شده در رسانه ملی ساختار این نوشتارفرهنگی و رسانه ای را تشکیل می دهد.

      نتیجه گیری نگارنده بر نقش های پیشگیری کننده، قبل از تبدیل مسئله ها به آسیب ها وآسیب ها به بحران فرهنگی و نقش های اقدام کننده و فراگیرآن در هنگام بروز این نوع بحران در جامعه دلالت دارد.

      پایان بخش این فرهنگ پژوهی رسانه ای، با توجه به جنگ نرم گسترده و انبوه دشمن جهانی در ابعاد درون ملیتی و برون مرزی و بین المللی و فضای مجازی برعلیه نظام نو بنیاد جمهوری اسلامی ایران،  پیشنهادهایی مبنی بر شناخت مخاطبین، آشنایی با آسیب ها و بحران فرهنگی، انجام مطالعات همایشی و پژوهشی، هم اندیشی با مردم و نخبگان، تناسب ارزش محوری با مخاطب محوری، ارتقاء محتوای برنامه ها، توجه به سیاست های فرهنگی و رسانه ای، برجسته کردن خانواده و آموزش و پرورش، ارائه الگوهای انسانی و اجتماعی، کاهش ابعاد خشونت و جنسیت، اجرای مصوبه 569شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی برراهبردها و راهکارهای ارتقای فعالیتهای سازمان صدا و سیما و در نهایت تناسب با افکار عمومی و فرهنگ غنی و میراث دیرپای اسلامی-ایرانی ما می باشد.

      روش مطالعه به صورت کتابخانه ای و اسناد و مدارک در نهاد های  فرهنگی و دانشگاهی بوده است.

      کلید واژه: فرهنگ پژوهی، بحران فرهنگی، رسانه ملی، آسیب های فرهنگی، تهاجم فرهنگی، تأخر فرهنگی، نقش ها و کارکردها، کنترل و مدیریت.

ادامه این فرهنگ پژوهی رسانه ای و چگونگی نقش آن در مدیریت بحران فرهنگی را در شماره های بعدی پی می گیریم. با تاکید بر این نکته اساسی که هرچند ریشه های فرهنگی جامعه اسلامی - ایرانی ما بسیار مستحکم است و درمقایسه با رویکرد مقاومت اقتصادی و کاهش جنگ احزاب سیاسی و رفتار قبیله ای به مراتب مهم تر است. اما در حاشیه قرار گرفته است. و باید آن را برجسته ترنمود و به صورت فراگیر و مداوم در کلیه نهاد های بالا دستی و عمومی و دولتی و مردم نهاد بدان همت گمارد که از مهمترین آنها رسانه ملی کشور می باشد.  

 

 

 






نوع مطلب : علمی، فرهنگی، سیاسی، 
برچسب ها : رسانه ملی،
ارسال شده در: چهارشنبه 21 آبان 1393 :: توسط : سید مهدی آقاپور


 
درباره وبلاگ
مدیر وبلاگ : سید مهدی آقاپور
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :