تبلیغات
فرهنگ و اندیشه - سوغات کربلا و نجف 2 (بخش دوم) - دکتر سید مهدی آقاپور حصیری- آذر 1395
فرهنگ و اندیشه
دکتر سید مهدی آقاپور
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 

سوغات کربلا و نجف (بخش دوم) - دکتر سید مهدی آقاپور حصیری- آذر 1395 

حرم حضرت حسین علیه السلام

 ü      بر این صمیمیت و مهمان‌نوازی مردم جنگ زده و مستضعف عراق، اضافه می‌شود وفور نعمت و انواع مطعم‌ها و مطبخ‌های شبانه‌روزی، وجود رستوران‌ها و غذاخوری‌های متعدد، خیل گسترده هتل‌ها و فندق‌ها و مسافرپذیرها و انبوه مغازه‌ها و دستفروشی‌های فردی و عمومی که به صورت ساده و مردمی و با قیمت‌های مناسب در خدمت زوار محترم قرار دارند و نمادی از تأثیر آکنده روح علوی و عزت حسینی هستند که این مجموعه‌های سوغات معنوی و زیارتی را بوجود آورده است. در مرقد شریف علی (ع) و حرم حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و بین الحرمین عشاق، این روح جمعی و معنوی اوج می‌گیرد و حضور دائمی و انبوه مردم را به صورت روح شیدایی و شبانه‌روزی به نمایش می‌گذارد که اعتقاد قلبی و شیفتگی شیعیان معتقد از اقوام و بلاد مختلف ایران و عراق و منطقه و جهان را به منصه ظهور و بروز می‌رسانند.

در این حرم ها و بارگاه های ملکوتی که از نظم و آراستگی بالایی برخوردار است، تمام نمازهای جماعت یومیه باشکوه فراوان و صفوف کامل زائرین برگزار می‌گردد. در واقع می توان گفت که  اربعین حسینی و مرقد اباعبدالله الحسین (ع) با اسطوره آزادگی و عزت و جانبازی  خود و خاندانش، میعادگاه بلند آزادگانی است که از سراسر جهان ندای ملکوتی هل من ناصر ینصرنی امامشان را به گوش جان پذیرفته و برای بیعتی جهانی و  جاودانی در کربلای معلی به روز اربعین حاضر شده و درس آزادگی و ظلم ستیزی و قیام علیه استکبار جهانی و اذناب منطقه ای آن را مرور می‌کنند و آمادگی ایثارگری وجانبازی خود را در رکاب منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی (عج) اعلام می نمایند که فریادی رساست بر این که  جهان در انتظار عدالت است و عدالت در انتظار مهدی (عج).

کوچه های شهر ما ویران نمی‌ماند عزیز         کار و بار عشق بی‌‌سامان نمی‌ماند عزیز

یک نفر فردا زمین را نورباران می‌کند            مهدی عج ما تا ابد پنهان نمی‌ماند عزیز

                                 نتیجه تصویری برای عکس اللهم لولیک الفرج

ü      از جمله ویژگی‌های بارز در کربلا و نجف بویژه در حرم‌های شریف وجود کامل امنیت و احساس روانی ناشی از آن در بین زوار محترم است که در پرتو شور و عزت حسینی و علوی بروز می‌کند و شیفتگی و معنویت حاصل را افزایش می‌دهد که باید مسئولان عراقی قدردانی شود بدون شک، زحمات ماموران انتظامی و گیت‌ها تفتیش بدنی به تعداد زیاد در مرزها و و در مراحل و مقاطع مختلف تا رسیدن به حرمهای مطهر بسیار قابل تقدیر است که بدون خستگی و به صورت شبانه روزی در محل‌های مخصوص خود مستقر بوده و به بازرسی بدنی و بررسی وسائل و چمدان‌های افرادی که قصد ورود به حرم را دارند می‌پردازند که این خود با وجود وضعیت جنگی و حضور تکفیری‌های قسی‌القلب در مراکز پر جمعیت عراق بسیار لازم بوده و احساس امنیت را در بین مردم و زوار محترم افزایش می‌دهد.

ولی بدون شک احساس امنیت اصلی ناشی از روح و معنویت حسینی و حضور در سرزمین کربلای معلی و جمعیت فوق‌العاده کثیر مردم شیعه می‌باشد که فضای عمومی را آکنده از امنیت ناشی از معنویات علوی و حسینی می‌نماید.

 با این توصیف ها و رویکرد ها از وضعیت عمومی و مذهبی، هر قدر به عنوان سوغات معنوی و اجتماعی، درباره ویژگی‌ها و نماد‌های ارزشی و آثار و عوارض عزت آفرین آن در کربلا و نجف و حرمین شریفین بگوییم و بنویسیم بی‌شک تمام شدنی نیست و قلم از اوصاف و بیان آن قاصر است.  در مجموع می توان گفت که سوغات کربلا و نجف در درجه اول ارادت علوی و عزت حسینی است که در عمق جان و روان شیفتگان خاندان عصمت و طهارت ریشه دوانده و آنان را برای زیارت در اربعین حسینی از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا میعادی دوباره ببندند و میثاقی جهانی را علیه ظلم و بی عدالتی اجتماعی و سیاسی و ذلت وتحقیر انسان مدرن امروزی در سایه سار عدالت علوی و عزت حسینی اعلام و آمادگی خود را در صحنه نبرد حق و باطل همیشه تاریخ اعلام دارند. آثار و عوارض این ارادت و ایمان قلبی و عقلی بسیار عمیق و گسترده است و بدون شک، هم اکنون این ندای الهی در جهان جاهلی امروز بویژه سرزمین‌های مسلمانان در اقصی نقاط دور یا نزدیک طنین انداز شده و ندای آمادگی و ظهور عدالت جهانی را اعلام می دارد.

      مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید            که ز انفاس خوشش بوی کسی می‌آید

     کس ندانست که منزلگه معشوق کجاست      آنقدر هست که بانگ جرسی می آید 

* آسیب شناسی سوغات    

از طرف دیگر به اعتقاد نگارنده سفر کربلا و نجف سوغات دیگری هم دارد که متاسفانه موجب ناراحتی جسمی و روانی و آزردگی خاطر زائرین عزیز می‌گردد و آن ناهنجاری‌ها و وضعیت‌های نامطلوبی است که در درون فضای معنوی و آکنده از عشق و صفای علوی و عزت حسینی کماکان خود را نشان می دهد که ناشی از عدم رسیدگی صحیح و با برنامه و سازمان یافته به این مراسم معنوی سالانه و بزرگ شیعی می‌باشد. این ناهنجاری‌‌ها و نارسائیها هر چند بر میزان شور و عزت حسینی و ارادت علوی زوار کوچکترین تاثیری نداشته و از عشق و علاقه آنان بر حضور در حرمین  شریفین امامان معصوم ذره‌ای نمی‌کاهد و هرسال اربعین حسینی از سال قبل گسترده تر و با شکوه تر برگذار می گردد. حتی برخی قدم جلوتر نهاده و وجود و تحمل این ناملایمان را برای کسب اجر معنوی و همدلی با امام حسین (ع) و مصائب زینب کبری (س)، لازم و شیرین می‌دانند که خود وادی دیگری است.

با این حال برای پیروی از سبک زندگی اسلامی و عقلانی و معنوی در سفر زیارتی کربلا و نجف آشنایی با این ناهنجاری‌ها و ناملایمات و چگونگی کنار آمدن با آنها برای عموم مردم بویژه زوار محترم بسیار لازم و ضروری است و اگر برنامه‌ریزی و مدیریت موفق و با تدبیر برای رفع یا کاهش آن‌ها در مسیر زیارت و پیاده روی اربعین حسینی  و بویژه برای حضور در حرمین شریفین اعمال گردد، زوار محترم و عاشقان علوی و حسینی اعم از زن و مرد و کودک و نوجوان و سالمندان، روح پرفتوح عدالت علوی و شهد پرشور عزت حسینی را بهتر و بیشتر درک نموده و خاطره معنوی و سیاسی آن در ضمیر ذهن و جان آنان به مراتب بیشتر و عمیقتر اثر گذار خواهد بودو به عنوان سوغات اصلی به ارمغان خواهند برد.  با اندکی بررسی و مشاهده در اماکن و محیط‌های دور و نزدیک به حرمین می‌بینیم که محیط حرم‌های مبارک امام‌علی(ع) و امام حسین(ع) با سه حلقه درونی و میانی و بیرونی احاطه می‌شود و نگارنده در مدت 9 روز سفر زیارتی خود به کربلا و نجف به بسیاری از مناطق و اماکن محیط این حرمهای شریف رفته و اطراف آنها را مورد بررسی و مشاهده قرار داده است . این حلقه های سه گانه عبارتند از:

الف- حلقه اول خود مرقد شریف امامان معصوم (ع) و صحن های مختلف عبادی و زیارتی آنها می‌باشد که  زائرین محترم در درون آنها مشغول زیارت و راز و نیاز با امامان معصوم می‌باشند.

ب- حلقه دوم بازار و مغازه های کاملا فشرده و مطبخ ها ومطعم‌ها و فندق‌هایی که حلقه اول را چون نگینی به طور کامل و بی واسطه احاطه کرده است.

ج- حلقه سوم محیط پیرامون بازار و کوچه‌های تنگ و تو در تو و محله‌های منتهی به بازار‌ها و خیابان‌های آن می‌باشد که بر حلقه دوم و حلقه اول و فضای عمومی و بویژه بر هوای تنفسی آن‌ها به گونه پنهان و نا محسوس کاملا اثر گذار است.

نگارنده برای بررسی و آشنایی بیشتر به صورت حضوری و مشارکتی در طول 9 روزی که سعادت حضور در کربلا و نجف را داشته است  بنا بر انگیزه مذهبی و فرهنگی و علمی خود، به طور دائمی و متوالی به مشاهده این حلقه‌های 3 گانه و رفتارها و روابط مردم و خیابانها و کوچه ها ومحیط‌های پیرامون آنها پرداخته است تا گزارش مبسوطی به عنوان سوغات کربلا و نجف برای هموطنان عزیز خود داشته باشد و پیشنهاداتی در حد بضاعت برای مسئولین محترم ایرانی و عراقی ارائه نماید تا با کاهش این آسیبها و ناهنجاریها اداره و مدیریت این مراکز مقدس و میعادگاه جهانی و جاودانی اربعین حسینی و هدایت خیل عظیم مشتاقان حرم علوی و حرم حسینی  با مدیریت تدبیرمندانه و مشارکت مردمی هرچه بهتر و با شکوه تر برگزار گردد.

ü  حلقه اول :

حلقه اول یعنی حرمین شریفین امام علی (ع) و امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) نسبتا به صورت خوبی اداره می‌شود و نظم و آراستگی خوبی دارد. روش سنتی معمول مراکز مذهبی و زیارتی بر فضای معنوی و عبادی آن حاکم است و مردم به صورت گروه گروه به زیارت رفته و به راز و نیازبا امامان معصوم ع مشغول می‌شوند. نماز‌های یومیه به صورت جماعت  و با نظم و ترتیب خاصی برگزار می‌گردد و همبستگی و شکوه برجسته‌ای را با حضور اقوام مختلف مسلمان و شیعه ایرانی و عرب و غیره به نمایش می‌گذارد.

                                                           نتیجه تصویری برای عکس حرم حسین

 نکته قابل ذکر این است که علاوه بر جنبه عبادی و زیارتی و معنوی،   به تحقیق، شاخص بزرگ روح علوی یک روح اجتماعی و عدالت محور و جامعه گرا ست و شاخص بزرگ روح حسینی نیز یک روح سیاسی و عزت محور و ظلم ستیز است که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تدریجی و اقدامات و فعالیتهای فرهنگی و علمی و هنری، این شاخص ها و نماد‌های برجسته اجتماعی و سیاسی در شخصیت این الگو‌های جاودان عالم بشری را به شیعیان و عاشقان مکتب شیعی آموخت تا درس آزادگی و عدالت محوری و عزت مداری را به گونه عملی و عینی جزیی از سبک زندگی و عادت واره عاشقان علی(ع) و امام حسین (ع) قرار گیرد و به گونه عملی و رفتاری از این الگوها در زندگی فردی و اجتماعی بهره مند شوند و به دیگران بیاموزند. زیارت کربلا و نجف می تواند بزرگترین درس زندگی را برای شیعیان به ارمغان آورد ومهمترین شاخص شخصیتی امام اول شیعیان را که روحیه اجتماعی و عدالت محوری بود و مهمترین شاخص شخصیت امام حسین(ع) را که روحیه سیاسی و عزت مداری بوده است را در بین شیعیان و اربعینیان برجسته سازد و در زندگی روزمره به دیگران منتقل نمایند که میتوان آن را اصلی ترین سوغات کربلا و نجف به شمار آورد.  

بدون شک در اعتقادات ما شیعیان آمده است که امامان معصوم (ع) انسان کامل بوده و همه ابعاد و ویژگی‌های برتر انسانی را به گونه هماهنگ و در سطح عالی در شخصیت الهی خود داشته اند. شهید مطهری در کتاب ارزشمند انسان کامل به فصیل از آن سخن گفته است. با این حال در تمدن پوشالی مدرن امروز، بدون شک، عنصر عدالت و عنصر عزت شاخص‌های برجسته‌ای هستند که در جهان اسلام و جهان شیعه چه در بعد درون ملیتی در کشورهای اسلامی بویژه ایران برای توجه به مردم و بویژه مدیران بالادستی و اشرافی منش و چه در بعد فراملیتی و در مقابل استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آن سخت بدانها نیازمندیم و کربلا و نجف و حرمین شریفین بویژه با حضور انبوه و دههامیلیونی شیعیان جهان  خود بزرگترین میعاد‌گاه پیروان علی(ع) و حسین (ع) می‌باشد که می باید برای عزت اسلام و مسلمین و تحقق عدالت علوی و عزت اسلامی میان همه مردم قیام کنند تا زیارت و اربعین فقط در زیارت و اربعین نمانده و در حد یک مراسم عبادی و زیارتی سنتی خلاصه نشود. همچنانکه ما ایرانیان شیعی مذهب این درس بزرگ را آموختیم که "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب س نبود"  این رویکرد اعتقادی و اجتماعی و سیاسی و شاخص های بلند شخصیت امام علی ع و امام حسین ع هم در آثار شهید والا مقام استاد مطهری برجستگی خاصی دارد هر چند الآن چندان کسی به سراغ این آثار اجتماعی و سیاسی عمیق انقلاب ساز نمی رود.        

  نمایی از کتیبه حرم امام حسین علیه السلام

 






نوع مطلب :
برچسب ها :
ارسال شده در: یکشنبه 5 دی 1395 :: توسط : سید مهدی آقاپور


 
درباره وبلاگ
مدیر وبلاگ : سید مهدی آقاپور
مطالب اخیر
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :